Onze visie

Missie en Visie

Onze school is een Gemeentelijke Basisschool. Dat betekent dat onze school het lokaal bestuur van Buggenhout als schoolbestuur heeft en dat we kiezen voor OVSG als ondersteunende onderwijskoepel. Kiezen voor een school van het gemeentelijke net is kiezen voor kwaliteitsonderwijs.

Scholen van het officieel onderwijs zijn scholen waar iedereen welkom is, ongeacht achtergrond of levensbeschouwing. Dat is geen makkelijke, maar wel een bewuste keuze. Onze school staat zo midden in de maatschappij. We helpen kinderen bij het opgroeien tot positieve, kritische en geëngageerde jongvolwassenen.

De OVSG-toets voor het zesde leerjaar is een objectieve barometer voor de mate waarin leerlingen aan het eind van de basisschool de vooropgestelde eindtermen behalen. Deze toets wordt afgenomen door scholen in heel Vlaanderen.

In 't Sprinkhaantje zijn we erg fier dat we de voorbije jaren steeds goed scoorden op de OVSG-toetsen. We zijn er trots op te kunnen zeggen dat onze leerlingen na hun lagere schooltijd echt klaar zijn voor het secundair onderwijs én dat al onze leerlingen kunnen terugblikken op een leuke, belevingsvolle en 'warme' schooltijd... van de peuterklas tot het zesde leerjaar!

Ons logo toont een driehoek. In het midden van de driehoek springt ons Sprinkhaantje. Sprinkhaantjes zijn immers levensgenieters. Ze springen steeds verder. Met wat hulp springen ze naar de zon, en dat zien we in ons logo.

Het refrein van het Sprinkhaantjeslied zorgde voor ons motto: ’t Sprinkhaantje, daar wil ik zijn’.

Ontdek op onze school, via onze leerkrachten, leerlingen en hun ouders, op deze website, op Facebook waarom de keuze voor onze school een goede keuze is! 

Onze school maakt deel uit van scholengemeenschap BLOM. Ontdek onze scholengemeenschap op www.sgblom.be

  Pesten, kan niet!

Op onze school vinden we pesten niet kunnen. We stellen daarom ook alles in het werk om pesten op school te voorkomen. We doen dat door preventief te werken aan een goed klas- en schoolklimaat. In de lessen leren we omgaan met alle kinderen van de klas. Groepsvormende activiteiten moeten kliekjesvorming voorkomen.

We werken rond sociale vaardigheden en doen actief mee met de Vlaamse week tegen pesten.

De klasleerkracht is vanzelfsprekend het eerste aanspreekpunt en meldpunt wanneer kinderen zich niet goed voelen binnen de klasgroep. Ook juf Veerle, onze zorgcoördinator, biedt een luisterend oor. Wanneer klasgesprekken en groepsvormende activiteiten ontoereikend blijken, hanteren we op school de 'No Blame'-methode tegen pesten (zie voor info:noblame.be).

Spelend leren

We hechten op school veel belang aan ‘spelen’. Spelen is immers voor jonge kinderen de belangrijkste vorm van leren. Door het spel krijgt de wereld om hen heen meer betekenis.

Op onze kleuterspeelplaats zal je daarom, naast een mooi klim- en glijtoestel ook mobiele zandbakken en een buitenkeukentje zien. Daarnaast beschikken we op school over een grote verzameling fietsjes. Onze kleuters houden er van om de hele speeltijd te fietsen.

Ook na de kleuterleeftijd is spel onmisbaar voor kinderen. In het opgroeien tot jongvolwassenen is het spel één van de belangrijkste manieren om sportvaardigheden en sociale vaardigheden te trainen. De speelplaats van de lagere school heeft spelgelegenheid voor vrij spel en voor sportspelen. Er is het grote voetbalveld, trefbalveld en basketveld, maar ook een ballenvanger en klimtouwen. Onze blikvanger op de speelplaats is ons piratenschip, dat dagelijks het ruime sop lijkt te kiezen onder een andere kapitein.

Tijdens de middagspeeltijd –als het weer het toelaat- openen we ook de spelenkoffer. De spelenkoffer is een uitleendienst van speelplaatsspeelgoed dat elke dag aan een andere klas wordt aangeboden. Ook de LEGO-wand hoort bij de spelenkoffer. Wie liever rustig leest, vindt een boekenbib op de speelplaats.

Op zonnige vrijdagen speelt lokale Radio Sprinkhaan. Onze zesdeklassers draaien muziek voor hun schoolvriendjes. Radio Sprinkhaan draait muziek waar je blij van wordt, muziek waar je kan op zingen, dansen en springen!

De kleurrijke vriendschapsbank dient om kleine ruzies bij te leggen. Door er samen over te praten kunnen heel wat conflictjes worden opgelost.

Kinderen die door omstandigheden (omdat ze ziek zijn, bijvoorbeeld) beter binnenblijven, kunnen de speeltijd doorbrengen met een vriendje en samen een strip of een boek lezen of met een gezelschapsspel spelen.

Natuurlijk gelden er afspraken op onze speelplaats. Zo krijgt elk kind kans om fijn te spelen.

Hoe groot is de stap van kleuter- naar lagere school?

Het leren van kleuters verschilt wezenlijk van het leren van lagere schoolkinderen. Kleuters leren vooral spontaan en daarom is het van groot belang om een rijke speel-leeromgeving te bieden. 

Lagere schoolkinderen leren ook bewust en hebben het vermogen om aangeleerde vaardigheden op te splitsen in subvaardigheden. Wanneer kinderen dit kunnen, worden ze als schoolrijp beschouwd. De bepalende factor voor schoolrijpheid is niet de leeftijd van uw kind, maar eerder zijn ontwikkelingsniveau. 

Doordacht kleuteronderwijs heeft tot doel alle kinderen voortdurend een stukje verder te brengen in hun ontwikkeling. Het groeien naar schoolrijpheid is daarbij een belangrijk doel van goed kleuteronderwijs.

We zijn ons wel bewust dat de overstap van kleuter- naar lagere school een grote stap is. Daarom proberen we via allerlei activiteiten deze overstap vlot te laten verlopen.

De kleuters krijgen extra impulsen in de voorbereiding op lezen, rekenen en schrijven. We leggen belangrijke fundamenten volgens het principe ‘ervaren is leren’. Het “echte” lezen, rekenen en schrijven laten we over aan het eerste leerjaar. Het creëren van een positief zelfbeeld en een goed welbevinden, zodat ze met veel vertrouwen naar het eerste leerjaar kunnen gaan, vinden we even belangrijk. Een nauwe samenwerking met het eerste leerjaar vergemakkelijkt uiteraard dit hele proces.

Overstapmomenten

We organiseren spelmomenten om de kleuters te motiveren en nieuwsgierig te maken naar het eerste leerjaar.
Zo worden er verschillende activiteiten samen met het eerste leerjaar georganiseerd.

🔸 Samen Sint verwelkomen
🔸 Samen Kerst vieren
🔸 Samen carnaval vieren
🔸 Samen Pasen vieren
🔸 In mei voorzien we een doorschuifsysteem.
🔸 In juni is er eerst een overstapmoment (voormiddag) en een infomoment in de namiddag (ouders derde kleuters).
🔸 Tijdens het overstapmoment geeft de juf van het eerste leerjaar enkele lesjes in haar klas.

De juf van de 3de kleuterklas werkt in mei en juni extra rond letters, cijfers en schrijven,. Af en toe mogen de kleuters al eens meespelen op de speelplaats van de lagere school, zo wennen ze reeds aan de nieuwe ruimtes en leren ze oudere kinderen kennen.