preloadingpreloadingpreloading
Location: Home > Missie en visie

Missie en visie

 

Onze school is een Gemeentelijke Basisschool. Onze school wil een open school zijn waar iedereen welkom is.

Op deze pagina kan je achtereenvolgens lezen wat het pedagogisch project van onze school is en aan welke prioriteiten we momenteel werken.

Scrol naar beneden en ontdek waarom de keuze voor onze school een goede keuze is!

 

1 Pedagogisch project:

  

1.1. Gegevens met betrekking tot de situering van de onderwijsinstelling


 Onze school is een basisschool die behoort tot het officieel gesubsidieerd onderwijs.
Het schoolbestuur is het gemeentebestuur van Buggenhout.


 Onze school bestaat uit 2 vestigingsplaatsen :
De administratieve zetel : Collegestraat 1 9255 Buggenhout
De vestigingsplaats : Veldstraat 1 9255 Buggenhout


 De school bevat kleuter en lager onderwijs in de hoofdschool en lager onderwijs in de vestigingsplaats. De kleuterafdeling luistert naar de naam: ’t Sprinkhaantje.

 De hoofdschool rekruteert leerlingen uit het centrum van Buggenhout en uit de wijk Briel. De vestigingsplaats rekruteert leerlingen uit Opdorp.

 Als openbare instelling staat onze school open voor alle kinderen, welke ook de levensopvatting van de ouders is.

 De vrije keuze van de cursus godsdienst of niet-confessionele zedenleer is gewaarborgd.

 Het onderwijs dat binnen onze school door de leraren wordt aangeboden past in het kader van richtlijnen, vastgelegd door het gemeentebestuur in het door haar erkend pedagogisch project.

 Dit pedagogisch project bepaalt de aard van het onderwijsaanbod binnen onze school. Van de leraren wordt geëist dat ze volgens de richtlijnen van dit pedagogisch project onderwijs verschaffen. Alle andere participanten worden verondersteld het pedagogisch project te respecteren.

 Beslissingen inzake gemeentelijk onderwijs, rekening houdend met de vigerende onderwijswetgeving, behoren tot de bevoegdheid van de gemeenteraad. Het gemeentebestuur, als schoolbestuur, heeft dus een verregaande autonomie inzake vormgeving en inhoud van haar gemeentelijk onderwijs. Het pedagogisch project geeft vorm aan deze autonomie. Het is een uitermate belangrijk gegeven en een voortdurende verantwoordelijkheid van een democratisch verkozen gemeenteraad.

 

1.2. Fundamentele uitgangspunten

Openheid

De school staat ten dienste van de gemeenschap en staat open voor alle leerplichtige jongeren, ongeacht hun filosofische of ideologische overtuiging, sociale of etnische afkomst, sekse of nationaliteit.
Verscheidenheid
De school vertrekt vanuit een positieve erkenning van de verscheidenheid en wil waarden en overtuigingen, die in de gemeenschap leven, onbevooroordeeld met elkaar confronteren.
Zij ziet dit als een verrijking voor de gehele schoolbevolking.
Democratisch
De school is het product van de fundamenteel democratische overtuiging, dat verschillende opvattingen over mens en maatschappij in de gemeenschap naast elkaar kunnen bestaan.
Socialisatie

De school leert jongeren leven met anderen en voedt hen op met het doel hen als volwaardige leden te laten deelhebben aan een democratische en pluralistische samenleving.
Emancipatie

De school kiest voor emancipatorisch on¬derwijs door alle leerlingen gelijke ontwikkelingskansen te bieden overeenkomstig hun mogelijkheden. Zij wakkert zelfredzaamheid aan door leerlingen mondig en weerbaar te maken.
Totale persoon

De school erkent het belang van onderwijs en opvoeding. Zij streeft een harmonische persoonlijkheidsvorming na en hecht evenveel waarde aan kennisverwerving als aan attitudevorming.
Medemens

De school voedt op tot respect voor de eigenheid van elke mens. Zij stelt dat de eigen vrijheid niet kan leiden tot de aantasting van de vrijheid van de medemens. Zij stelt dat iedereen recht heeft op een gezonde leefomgeving.
Europees

De school brengt de leerlingen de gedachte bij van het Europese burgerschap en vraagt aandacht voor het mondiale gebeuren en het multiculturele gemeenschapsleven.

1.3. Mensenrechten

De school draagt de beginselen uit die vervat zijn in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en van het Kind, neemt er de verdediging van op. Zij wijst vooroordelen, discriminatie en indoctrinatie van de hand.

1.4. Visie op basisonderwijs

Samenhang


 De school zorgt ervoor leersituaties te creëren die voor de kinderen herkenbaar zijn. Kinderen hebben een centrale plaats. Zij dienen zich op de eerste plaats veilig en goed te voelen in de basisschool.
 De doelstellingen van het basisonderwijs hebben niet enkel betrekking op kennis opdoen. Ook het verwerven van inzichten, vaardigheden en attitudes met betrekking tot verschillende werkelijkheidsgebieden zijn belangrijke doelstellingen. Daarnaast krijgen 'leren leren', 'probleemoplossend denken' en 'sociale vaardigheden' door de basisschool heen in verschillende leergebieden veel aandacht.

Totale persoonlijkheidsontwikkeling

* Alle aspecten van de persoonlijkheid worden op een evenwichtige wijze gestimuleerd.
* Aandacht voor de totale persoonlijkheidsvorming houdt in dat het schoolteam zich beraadt over een evenwichtig vormingsaanbod en een evenwichtige activiteitenplanning.
* De school houdt in haar aanbod niet alleen rekening met de verschillende ontwikkelingsterreinen maar ook met de verschillen in persoonlijkheidsontwikkeling.

Zorgverbreding


* Een goede interactie tussen kind en leraar, die ook rekening houdt met de thuissituatie, is noodzakelijk om tot succesvolle oplossingen te komen.
* Zorgbreedte heeft te maken met de aandacht die de school aan kinderen wil geven, met de wijze waarop ze omgaat met verschillen tussen kinderen.
* Drempelverlagende activiteiten organiseren tussen kleuter –en lager onderwijs en tussen lager en secundair onderwijs.
* De schoolteamleden trachten hun onderwijs af te stemmen op de mogelijkheden van de individuele kinderen die ze op school begeleiden.
 De leraren hebben de attitude om met elkaar over hun onderwijspraktijk te overleggen, systematisch te reflecteren op de eigen praktijk, de ouders bij het schoolgebeuren te betrekken en open te staan voor nieuwe inhoudelijke vormen van onderwijsondersteuning en -remediëring.
 Zorgen dat kinderen zich goed en geaccepteerd voelen op school, er gaan functioneren en er plezier beleven, behoort tot de essentie van zorgverbreding.
 Onze school werkt aan zorgverbreding. Zij zal hiervoor differentiatievormen inbouwen met het oog op het ondersteunen van elk kind in zijn ontwikkelingsmogelijkheden.

Actief leren


 Actief leren is dus voor het kind een productief proces. Het is leren dat van het kind zelf uitgaat en door het kind spontaan als betekenisvol wordt ervaren. Het kind heeft belang bij wat het doet en gaat daarom volledig op in het anticiperen en oplossen van problemen. De gebruikte leermethodes moeten vertrekken van dit principe.
 De sociale interactie tussen leraar en leerling en tussen leerlingen onderling is een essentieel onderdeel van dit interactief proces.
 Om actief leren op school te stimuleren, worden realistische en betekenisvolle probleemsituaties (contexten) binnen de leersituatie gecreëerd.
 Bij actief leren ligt de klemtoon eerder op het verwerken van, dan op de hoeveelheid aan leerinhouden. Kennis en inzicht zijn in die mate belangrijk dat zij gekoppeld kunnen worden aan denkhandelingen en strategische vaardigheden. Hierdoor worden ze voor het kind hanteerbaar binnen probleemsituaties en worden ze hefbomen voor actief leren en ontwikkeling.

Continue ontwikkelingslijn

 Het aangeboden onderwijs wordt zowel naar moeilijkheidsgraad als naar inhoud afgestemd op de ontwikkelingsmogelijkheden en -behoeften van de leerlingen.
 Aandacht voor 'continuïteit' binnen onderwijs betekent ook dat men de drempels tussen de verschillende fasen van de schoolloopbaan, tussen leergebieden (zie samenhang), tussen thuis- en schoolervaringen van de leerlingen, zo laag mogelijk maakt.
 De begeleiders van het kind door de basisschool streven deze continuïteit na. Voor de schoolteamleden betekent dit gelijkgerichtheid, stimuleren van een doorlopende leer- en ontwikkelingslijn, afspraken maken en nakomen.

 

 

2. Prioriteiten

Als school willen we streven naar het best mogelijke onderwijs voor al onze leerlingen. We durven daarbij onze werking ook te evalueren en waar nodig bij te schaven.

Sinds vorig schooljaar zetten we als schoolteam in op een beter leesonderwijs. Onze school heeft heel wat expertise opgebouwd om het leesonderwijs, zowel naar technisch lezen als naar leesmotivatie te versterken. We lezen graag en we geven de liefde voor letters en boeken graag door!

In onze school vinden we het erg belangrijk dat leerlingen graag leren lezen. We zijn er van overtuigd dat lezen de basis vormt voor een goede woordenschat, een correct taalgebruik en een uitgebreide algemene kennis .
Lezen is niet alleen nuttig. Het is ook leuk en het loont je hele leven!


In het eerste leerjaar gebruiken we de methode 'Mol en beer ' om de eerste stappen in de wereld van letters en verhalen te zetten.

Vanaf het tweede leerjaar zetten we in op de ontwikkeling van een vloeiende leesstijl. We doen dit door vrij lezen in te plannen in de weekplanning van elk leerjaar én door in de eerste drie leerjaren in te zetten op niveaulezen. Hierbij verdelen we de leerlingen in homogene groepjes om te lezen onder begeleiding van een leesouder.

Tijdens de middagpauze organiseren we ook tutorlezen. Hierbij lezen een ervaren en een onervaren lezer samen in een boek. Onze leerlingen groeien hierdoor in het lezen en genieten van het samen lezen.

Lezen blijft ook in de hogere leerjaren belangrijk. Elke klas gaat daarom op geregelde tijdstippen naar de bib in Opdorp.

Kalender
Laatste update
June 19, 2017, 08:01